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Charlene Bicalho




Onde você ancora seus silêncios? #1

Where do you anchor your silences? #1 is part of a trilogy of video performances recorded in Vitória, Espírito Santo, Brazil. In this work I’m alone inside of a boat, dressed in a white blouse and skirt, alongside nine anchors and golden ropes. Sitting in the boat I tie the ropes of the anchors at the front and proceed to walk to the back, tie the ropes and put the anchors in the water. The drift becomes a harbor, as the vessel anchors in the middle of Calunga Grande in front of the Ruins of Porto de Sal – the place where the enslaved people would go through for a period in order to gain money – according to oral sources. From the realization of the process, the piece intensifies discussions about past and present silencing, architecture, history, maintenance of power relations, immigration and institutional racism.

In Conversation

Onde você ancora seus silêncios? #1

¿Dónde anclas tus silencios?#1 forma parte de una trilogía de video-presentaciones grabadas en Vitória, Espírito Santo, Brasil. En este trabajo estoy sola dentro de un bote, vestida con blusa y falda blanca, junto con nueve anclas y cuerdas doradas. Sentada en el bote, ato las cuerdas de las anclas en el extremo del frente y después camino hacia atrás, ato las cuerdas y pongo las anclas en el agua. La deriva se convierte en un puerto, ya que el barco se ancla en medio de la Calunga Grande, frente a las Ruinas de Porto de Sal, el lugar donde los esclavos pasaban un período para ganar peso, según fuentes orales. Desde la realización del proceso, la pieza tensa las discusiones sobre el silenciamiento pasado y presente, la arquitectura, la historia, el mantenimiento de las relaciones de poder, la inmigración y el racismo institucional.

Charlene Bicalho (Brazil, 1982) is an Afro-indigenous Brazilian visual artist, curator of co-creative articulations and researcher, whose work on video, performance, text, installation, research-action and photography emerges from the intersection between institutional criticism, interventions in and art education, reflections on the legacy of popular culture and anti-colonial lawsuits. Her current training as a doctoral student in the Communication and Semiotics Program at PUC-SP, a Masters in Administration from UFES and experience in the field of Cultural Management in the public and private sector informs an interdisciplinary practice with a predominance of collective and collaborative actions that unfold in projects like Raiz Forte, a collective artistic pedagogical project. She has presented…
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works nationwide as well as in France, Portugal and Peru.

Bio

Charlene Bicalho (Brasil, 1982) es una artista visual afro-indígena brasileña, curadora de articulaciones co-creativas e investigadora cuyo trabajo en video, performance, texto, instalacion, investigación-acción y fotografía surge de la intersección entre la crítica institucional, las intervenciones en y la educación artística, las reflexiones sobre el legado de la cultura popular y las demandas anticoloniales. Su actual formación como estudiante de doctorado en el Programa de Comunicación y Semiótica de la PUC-SP, una maestría en Administración de la UFES y la experiencia en el campo de la Gestión Cultural en el sector público y privado, informa una práctica interdisciplinaria con predominio de acciones colectivas y colaborativas que se despliegan en proyectos como Raiz Forte, un…
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proyecto pedagógico artístico colectivo. Ella ha presentado obras en Brasil, Francia, Portugal y Perú.