logo

Sun Mee Chomet

Bio

Sun Mee Chomet (South Korea, 1972) is a theater-maker based in St. Paul, Minnesota (USA). In the United States, she has worked with Lincoln Center Theater’s LCT3 (brownsville song: b-side for tray); Penumbra Theatre (for colored girls…); Guthrie Theater (Twelfth Night, As You Like It, King Lear, The Burial at Thebes, The Intelligent Homosexual…); Broadway tour of Mary Zimmerman’s Metamorphoses; Syracuse Stage (M. Butterfly); and many other theaters. Internationally, Sun Mee performed her award-winning one-woman show, How to Be a Korean Woman at Post Theater in Seoul, S. Korea. Sun Mee’s recognition includes 2019 and 2013 Playwrights’ Center McKnight Theater Artist Fellowships, 2019 Decades Awards (Minneapolis Star Tribune & City Pages), 2015 Lucille Lortel…
Read More

nomination (brownsville song), Star Tribune’s ‘Best of’ lists for The Origin(s) Project (2012) and Asiamnesia (2007); “2012 Best Solo Performance” honors for her play, How to Be a Korean Woman (Lavender Magazine).
www.sunmeechomet.com

Bio

Sun Mee Chomet (Corea del Sur, 1972) es una dramaturga con sede en St. Paul, Minnesota (EE.UU.). En los Estados Unidos, ha trabajado con el LCT3 del Lincoln Center Theater (Canción de Brownsville: lado b para bandeja); Penumbra Theatre (For Colored Girls); Guthrie Theater (Twelfth Night, As You Like It, King Lear, The Burial at Thebes, The Intelligent Homosexual…); la gira de Broadway de Mary Zimmerman’s Metamorphoses; Syracuse Stage (M. Butterfly); y muchos otros teatros. A nivel internacional, Sun Mee presentó su premiado espectáculo unipersonal, How to Be a Korean Woman en el Post Theater de Seúl, Corea del Sur. El reconocimiento de Sun Mee incluye las becas para artistas de…
Read More

teatro del Centro McKnight para dramaturgos en 2019 y 2013, los premios 2019 Decades (Minneapolis Star Tribune & City Pages), la nominación de Lucille Lortel en 2015 (canción de Brownsville), las listas de “Lo mejor de” del Star Tribune para The Origin(s) Project (2012) y Asiamnesia (2007); los honores de “Mejor actuación en solitario de 2012” por su obra, How to Be a Korean Woman (Lavender Magazine).
www.sunmeechomet.com

ARTIST STATEMENT

Work-in-progress

My piece is a movement-theater piece exploring how trauma is held and moves through the body. In 2001, I was living in New York and saw the first plane go into the Twin Towers. I have struggled with severe PTSD since that time since it tapped into a fight-or-flight instinct, but also triggered body memories of war, abuse, racism, and trauma from my own history. BREAKING BORDERS is about breaking barriers within oneself, in my own quest to be whole again.

DECLARATION DEL ARTISTA

Work-in-progress

Mi obra es una pieza de teatro de movimiento que explora cómo se sostiene el trauma y como se mueve a través del cuerpo. En el 2001, yo estaba viviendo en Nueva York cuando vi el primer avión que se estrelló contra las Torres Gemelas. Desde entonces, he luchado contra un grave trastorno de estrés postraumático ya que creó en mi un instinto de lucha o huida, pero también desencadenó recuerdos corporales de guerra, abuso, racismo y trauma de mi propia historia. BREAKING BORDERS se trata de romper las barreras dentro de uno mismo, en mi búsqueda propia que intenta volver a completarse nuevamente.

LIVE STREAM