logo

Marlon Griffith

Bio

Marlon Griffith (Trinidad y Tobago, 1977) is a visual artist based in Japan. Marlon’s work is a reciprocal dialogue between ‘Mas’ (the artistic component of the Trinidad Carnival) and art as a means of investigating the phenomenological aspect of the embodied experience; situated at the intersection of the visual and public performance. His work interrogates contemporary culture outside the traditional pitfalls of representation. Operating outside the context of Mas, Griffith’s performative actions are stripped down to create new images and narratives that respond critically and poetically to our socio-cultural environment. His practice takes on the form of the Carnival processions, a consequence of the movement of people, customs and commodities driven in the Americas…
Read More

by colonialism and subsequent converges: traditions, symbols and strife. This process is used to instigate, mobilize and articulate its location(s) by engaging communities with their own mandates, dialogue, ethos and approaches to art-making; to inspire action with the artist proposition.
www.marlongriffith.com

Bio

Marlon Griffith (Trinidad y Tobago, 1977) es un artista visual radicado en Japón. La obra de Marlon es un diálogo recíproco entre ‘Mas’ (el componente artístico del Carnaval de Trinidad) y el arte como medio de investigación hacia el aspecto fenomenológico de la experiencia encarnada, situada en la intersección de la representación visual y la pública. Su obra cuestiona la cultura contemporánea fuera de los escollos tradicionales de la representación. Operando fuera del contexto performativo de Mas, Griffith crea nuevas imágenes y narraciones que responden de forma crítica y poética a nuestro entorno sociocultural. Su práctica adopta la forma de las procesiones de carnaval, consecuencia del movimiento de personas, costumbres y mercancías impulsado en…
Read More

América por el colonialismo, y las posteriores convergencias: tradiciones, símbolos y luchas. Este proceso se utiliza para instigar, movilizar y articular su(s) ubicación(es), involucrando a las comunidades, cada una con sus propios mandatos, valores y enfoques de la creación artística, en el diálogo e inspirando a la acción con la propuesta del artista.
www.marlongriffith.com

ARTIST STATEMENT

(RE)MOVING

(Re)moving looks at the idea of the border as one that is continually in motion, which modulates and manipulates the persons in or out of them. The movement of the border destroys but also sustains economies and would collapse without the people in/out of them. Sugar becomes a metaphor of the industrialized landscape and the continual movement, expansion, and expulsion that relies on the mobility of borders and people in/out of them. The shifting space can become corrosive, the process over time becomes tedious and uncomfortable as the material through all the work does not take shape but slowly diminishes. The border is one of constant negotiation, which is defined by conflict, politics, trade and labor. This has a direct social impact on communities and creates a larger conversation around who can be in or out.

DECLARATION DEL ARTISTA

(RE)MOVING

(Re)moving mira la idea de la frontera como algo que está continuamente en movimiento, que modula y manipula a las personas que están dentro o fuera de ella. El movimiento de la frontera destruye pero también sostiene las economías que se derrumbarían sin las personas que entran y salen de ellas. El azúcar se convierte en una metáfora del paisaje industrializado y del continuo movimiento, expansión y expulsión que depende de la movilidad de las fronteras y de las personas que entran y salen de ellas. El desplazamiento del espacio puede volverse corrosivo, el proceso con el tiempo se vuelve tedioso, incómodo, ya que el material a través de todo el trabajo no toma forma sino que disminuye lentamente. La frontera es una constante negociación, se define por el conflicto, la política, el comercio y el trabajo. Esto tiene un impacto social directo en las comunidades y crea una conversación más amplia sobre quién puede estar dentro o fuera.

LIVE STREAM